1. Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen?
2. Houdt je kind veel van de TV en/of spelcomputer?
3. Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)?
4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
5. Wordt hij/zij makkelijk afgeleid?
6. Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
7. Heeft je kind laat leren lopen?
8. Wiebelt hij/zij veel?
9. Eerst doen en dan pas denken?
10. Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken?
(Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
11. Denkt je kind erg zwart-wit?
12. Is hij/zij erg perfectionistisch, die niet graag faalt (gevoelig voor kritiek)?
13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
14. Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen, slecht handschrift?
16. Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
17. Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
18. Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden? Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft hij/zij bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes?
Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker.
Beelddenker of niet?
De meeste ouders herkennen hun kind direct bij het beantwoorden van bovenstaande vragen.
Je ziet dat beelddenkers, regelmatig vastlopen op school met bijvoorbeeld taal en/of rekenen.
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand of dyslexie vaak in beelden denken, niet in woorden. Daardoor wordt de leerstof die meestal in woorden aangeboden wordt, niet begrepen en onthouden. De meeste mensen (± 85%) leren via het gehoor. Slechts een kleine groep leert in beelden. Bijles helpt onvoldoende omdat ze dan meer informatie op ‘verkeerde’ wijze krijgen aangeboden. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken. Tijdens een korte training leer je hoe je deze techniek kunt toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.
Ik ben een gecertificeerd coach van de training ‘Ik leer anders’.
Met deze prachtige methode kan ik de lesstof visueel aanbieden waarin kinderen die in beelden denken direct gaan ervaren dat deze methode aansluit bij hun manier van denken.
Na vele trainingen gegeven te hebben, blijf ik het elke keer weer bijzonder vinden hoe snel kinderen deze methode oppakken, het zich eigen maken en gelijk kunnen inzetten op school. En dat slechts in 4 sessies, waardoor ze weer plezier in taal en rekenen krijgen!
Voor vragen kun je contact met mij opnemen.